Dersin Adı | Toplumsal Katılım ve Gönüllülük |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PRA 335 | Güz/Bahar | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilerde topluma katkı sağlamaya ilişkin sorumluluk bilincini oluşturarak onların kişisel gelişimlerine yardımcı olmayı amaçlayan bu derste, kamu ve uluslararası sivil toplum kurumlarının iş birliğiyle toplumsal faydayı ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerini gözeten projeler geliştirilmesi beklenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Toplumsal katılım projesi yürütmek için gereken stratejik planlama ve yönetim sürecinin aktarılacağı bu derste; öğrencilerin kamu ve uluslararası sivil toplum kuruluşlarının liderliğinde aktif birer katılımcı olmaları beklenmektedir |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin amacı, kapsamı ve giriş. | |
2 | Gönüllülük Kavramı ve Gönüllü Olmak, Gönüllü Yönetimi Dünya ve Türkiye’de: Gönüllülük, Üniversite Gönüllüleri UN (ör: UNICEF, UNV) temsilcilerinin sunumu | Arai, S. M. (2000). Typology of volunteers for a changing sociopolitical context: The impact on social capital, citizenship and civil society. Society and Leisure, 23(2), 327–352. UNDP Türkiye (2013). Türkiye’de gönüllülük: gönüllülüğün rolünün ve katkılarının keşfedilmesi. https://www.undp.org/content/dam/turkey/docs/Publications/mdgs/Turkiyedegonulluluk.pdf Wilson, J. (2000). Volunteering. Annual review of sociology, 26(1), 215-240. |
3 | Gönüllü Çalışmalarda Etik, Ahlaki, Dini, Geleneksel Değerler ve İlkeler Gönüllük projelerinde Sürdürülebilir Tasarım Projeleri ve Tasarımcının Rolü üzerine fikir paylaşımı (İEU ACTFOR-Sosyal Sorumluluk Proje Topluluğu Tasarım Projeleri örneklerinin paylaşımı) Toplumdaki Risk Grupları bağlamında Gönüllülük Göçmenler ve Gönüllülük (Çocuk Gibi Bak projesinden örneklerin paylaşımı) | Bocsi, V., Fényes, H., & Markos, V. (2017). Motives of volunteering and values of work among higher education students. Citizenship, Social and Economics Education, 16(2), 117–131. https://doi.org/10.1177/2047173417717061 Donovan, S. (2012). Volunteering smarts : How to find opportunities, create a positive experience, and more. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com Schuler, D.&Namioka, A. (1993). Participatory Design: Principles and Practices. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey ISBN:0805809511 |
4 | Temel Gönüllülük Alanları (Afet, Çevre, Eğitim ve Kültür, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler, Aile ve Çocuk vd.) (Türk Kızılayı ve İzmir İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü’nün Sunumu) Kamu Kurumları, Yerel Yönetimler ve Sivil Toplum Kuruluşlarında (STK) Gönüllülük (İzmir Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’nün Sunumu)(Maya Vakfı Sunumu) | Balabıyık, H. (2011). Gönüllülük ve yerel hizmetlere gönüllü katılım üzerine açıklamalar. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1). Işıkhan, V. (2009). The aspect of social services in Turkey. Serviço Social & Realidade, 17(2), 156-171. Özmutaf, N. M. (2010). Sivil toplum kuruluşlarında gönüllü el kitabı ve gönüllüğe etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(1), 50-64. UN (2013). Youth and Volunteerism. https://www.un.org/esa/socdev/documents/youth/fact-sheets/youth-volunteerism.pdf UNV (2018). State of the World’s Volunteerism Report. The thread that binds Volunteerism and community resilience. https://www.unv.org/sites/default/files/UNV_SWVR_2018_English_WEB.pdf |
5 | Sınıf İçi Tartışma & Değerlendirme (ilk fikirlerin değerlendirilmesi) | Burns, D., Picken, A., Hacker, E., Aked, J., Turner, K., Lewis, S., & Franco, E. L. (2015). The role of volunteering in sustainable development. London: Voluntary Service Overseas https://www.vsointernational.org/sites/default/files/the_role_of_volunteering_in_sustainable_development_2015_vso_ids.pdf Robinson, F., Zass-Ogilvie, I. & Hudson, R. (2012). How can universities support disadvantaged communities? http://pascalobservatory.org/sites/default/files/disadvantaged-communities-and-universities-full.pdf UNICEF (2019). Guidelines to strengthen the social service workforce for child protection. https://www.unicef.org/media/53851/file/Guidelines%20to%20strengthen%20social%20service%20for%20child%20protection%202019.pdf UNICEF (2020). Youth Advocacy Toolkit. https://downloads.unicef.org.uk/wp-content/uploads/2019/03/Youth-Advocacy-Toolkit.pdf?_ga=2.127788942.2048486420.1587591445-147143548.1587591445 |
6 | Proje Geliştirme: Konu, Amaç ve Hedeflerin tespiti ve sınıf içi değerlendirmeler Sahada Gönüllü Çalışmalara Katılım (İzmir Büyükşehir Belediyesi Havagazı Gençlik Merkezi’ne düzenlenecek ziyaret) | |
7 | Proje Geliştirme: Hedef Kitlenin Tespiti ve sınıfiçi değerlendirmeleri Sahada Gönüllü Çalışmalara Katılım (Konuya İlişkin Sivil Toplum ve Kamu Kuruluşu Ziyaretleri) | |
8 | Uygulama planının yapılması ve sınıf içi değerlendirmeler Rapor sunumu | |
9 | Belirlenen görev dağılımlarına göre sahada uygulama | |
10 | Belirlenen görev dağılımlarına göre sahada uygulama | |
11 | Belirlenen görev dağılımlarına göre sahada uygulama | |
12 | Belirlenen görev dağılımlarına göre sahada uygulama | |
13 | Belirlenen görev dağılımlarına göre sahada uygulama | |
14 | Belirlenen görev dağılımlarına göre sahada uygulama | |
15 | Rapor Sunumları (Sınıf içi çalışma) Proje başarısının ölçümü (izleme & değerlendirme) Amacı gerçekleştirme Proje paydaşlarına fayda sağlanması | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Donovan, S. (2013). Volunteering smarts : How to find opportunities, create a positive experience, and more. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat03598a&AN=ieu.EBC5445735&lang=tr&site=eds-live |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Haftalık ön hazırlık materyallerine ek içerikler; Adıgüzel, Y., Şentürk, M. & Turan, B. (2016). Üniversitede gönüllü olmak. Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu.
Branson, R. (2000). Worldwide volunteering for young people. How to Books.
Dilnot, C. (2009). Ethics in Design. 10 Questions in Design Studies : A Reader.eds: H.Clark,D. Brody. p 180-190.
İstanbul Bilgi Üniversitesi (2019). Türkiye’de gönüllülük araştırması [Powerpoint Slides]. İstanbul Bilgi Üniversitesi Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim ve Araştırma Birimi. https://stk.bilgi.edu.tr/media/uploads/2019/12/16/Go%CC%88nu%CC%88llu%CC%88lu%CC%88kAras%CC%A7t%C4%B1rmaSonuc%CC%A7lar%C4%B1.pdf
Kensing, F. &Blomberg, J. (1998). Participatory Design: Issues and Concerns Computer Supported Cooperative Work, Vol: 7, Issue: 3Smith, K. A., Lockstone-Binney, L., Holmes, K., & Baum, T. (Eds.). (2014).
Event volunteering: International perspectives on the event volunteering experience. Routledge.
UN Volunteers (2020). Retrieved from https://www.unv.org/
UNDP Turkey (2020). Sustainable development goals. https://www.tr.undp.org/content/turkey/en/home/sustainable-development-goals.html |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 4 | 20 |
Proje | 1 | 40 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 4 | 6 | |
Proje | 1 | 30 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanına temel oluşturan kuram, kavram, yöntem, araç ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar. | |||||
2 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında içerik üretmek için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplar ve kullanır. | |||||
3 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanır. | X | ||||
4 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanına ilişkin sorunlar karşısında analitik düşünme becerilerini kullanır. | |||||
5 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık ile ilgili konularda ürettiği yaratıcı fikirleri ve bilimsel verilerle desteklenmiş çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | ||||
6 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | X | ||||
7 | Bölgesel, ulusal, küresel konular ve sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak; bu sorunlara yönelik kamu yararı gözeten ve farkındalık yaratan çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
8 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel bilgileri uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | |||||
9 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanındaki mevzuatı, yenilikleri, değişimleri ve güncel gelişmeleri ve iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarını yakından takip ederek edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda yaşam boyu kullanır. | |||||
10 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında toplumsal, bilimsel ve profesyonel etik değerleri gözeterek veri toplar, yorumlar ve paylaşır. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest